En trovärdig värdegrund
Nova Omsorg är benämnd som ”privat utförare”. Vi har avtal med Stockholms Stad för att bedriva hemtjänst. I avtalet står att vi ska följa den värdegrund och värdighetsgaranti som finns. Den bygger på SoL, Socialtjänstlagen. Det här är vårt sätt att berätta vår inställning till det vi gör. Ger människor omsorg.
”Äldreomsorgen präglas av självbestämmande, individualisering och valfrihet. Utformningen av det stöd som ges ska inriktas på att äldre personer får leva ett värdigt liv och känna välbefinnande, trygghet och meningsfullhet” – Stockholms Stads upphandling av äldreomsorg.
___
”Jag tror att det viktigaste för alla som är i behöv av äldreomsorg är trygghet. Trygghet i att bli sedd. Trygghet i att människor ser att man har en historia. Alla har önskemål och drivkrafter som man måste kunna få ha även som äldre. Det kräver att alla som arbetar inom äldreomsorgen är delaktiga och att vi hela tiden har en levande diskussion kring vår värdegrund” – Joakim Larsson, Äldreborgarråd.
Om jag och kanske du tolkar betydelsen av värdegrundsorden, har vi förmodligen olika svar.
Vår livserfarenhet och bakgrund gör att vi ser och känner olika. Allt utifrån sina egna valda sanningar och upplevelser.
För Nova Omsorg är värderingar grunden till allt vi gör. De är styrande för hur vi uppfattas, och vikten av att vi alla förstår innebörden av de vi säger och gör, är för oss en förutsättning för god omsorg. Inga ”peppande” personalmöten i världen kan ersätta en trovärdig gemensam stark värdering. Är vi inte trovärdiga faller vi förr eller senare i vår kvalitet.
Nova Omsorg blir trovärdiga när vår värdegrund speglar det vi gör och säger, är inte våra ledare trovärdiga kommer ingen av våra medarbetare till slut att följa med oss, de kommer inte anse att deras upplevelser stämmer överens med vad vi säger oss ska stå för.
Stockholms Stads upphandling av hemtjänst pekar också mot en fin värdegrund, helt enligt politiska utspel och fullmäktigebeslut. Men värdegrunden och dess effektmål bör kontrolleras noggrannare genom tätare och tydligare uppföljning. Det ska gälla för varje enskild utförare, privat som kommunal.
Min personliga frågeställning är; är uppföljningen tillräcklig? Är kraven på varje enskild utförare rätt satta för att värdegrunden ska bli verklighet hos alla?
Där om råder mitt personliga dagliga egenupplevda tvivel. Jag tror nämligen inte att tillräckligt med tid avsätts hos redan tidspressade utförare finns för att det ska vara möjligt. Tid för reflektion måste avsättas. Ordentligt med tid.
Stockholms Stads politiker bör alltså besluta och kräva bättre kvalitetsuppföljning för att värdegrunden ska få chans att bli trovärdig. Ett väldigt fint material om just värdegrund har tagits fram av staden. Frågan är bara om den får tillräcklig fäste. Det är inte min upplevelse.
Jag träffar dagligen, de som jag i nästa blogg kommer beröra, vardagshjältarna, de som många gånger kommer och går från det yrke som fler måste få chansen att vara stolta över.
Att daglig slentrian, engagemangsdippar och likgiltighet tar överhand är inget nytt, det finns på alla arbetsplatser. I omsorgsyrket blir effekterna dock snabbt påtagliga då de direkt drabbar en annan människa. En människa med behov av omsorg. Det blir inte bra och vi vet att den med rätt fokus kan bli mycket bättre.
Jag anser att hög kvalitet ska belönas. Konkurrens handlar för mig om valfrihet, att öka kvalitén och få ut mer av varje skattekrona till förmån för de som behöver hjälp. Privat eller kommunal regi spelar ingen roll. Vinnarna blir då också dessa företag. Att skattebetalarna får valuta för pengarna känns också bra i magen.
Då sover iallafall jag bra om nätterna.
Stefan Högquist
Nästa vecka: Vardagshjältarna
Nova Omsorg AB ska vara branschens bästa arbets-och omsorgsgivare. Vi är medlemmar i vårdföretagarna och har kollektivavtal.
info@novaomsorg.se – www.facebook.com/NovaOmsorg – 08-642 22 00